Herken valse e-mails.
Hoe herken ik phishing?
Een aantal jaren geleden waren phishingmails makkelijk te herkennen. De e-mails stonden vol met taalfouten, zijn geschreven in gebrekkig Nederlands en kwamen van vage afzenders. Helaas zijn phishingmails vandaag de dag steeds lastiger te onderscheiden van echte mails. Internetcriminelen gaan een stuk geraffineerder te werk waardoor je nog beter moet opletten.
Aanhef
De mail is niet persoonlijk aan jou gericht maar bevat een algemene aanhef zoals ‘Geachte klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’.
Spoed
In phishingmails wordt vaak gevraagd iets met spoed te doen. Bijvoorbeeld direct te reageren omdat anders je pin- of creditcard geblokkeerd wordt. Onthoud hierbij dat je echte bank nooit via de e-mail om persoonlijke gegevens vraagt! Elk bericht waarin naar betaalgegevens of pincodes gevraagd wordt, is een geval van phishing.
De afzender
Klik hier linken
Een link kan betrouwbaar lijken maar naar een schadelijke website leiden. Controleer altijd voordat je op een link klikt waar deze naartoe gaat. Dit doe je door met de muis op de link te gaan staan zonder te klikken. Bij de meeste e-mailprogramma’s verschijnt de link linksonder in beeld.
Taalgebruik
Het taalgebruik is niet altijd even goed. Vaak is de boodschap vaag beschreven en de reden voor het uitvoeren van een actie vreemd en onverwacht. Wees extra alert bij schrijf-, stijl- en of grammaticafouten. Neem bij twijfel altijd eerst contact op met de ‘echte’ afzender, bijvoorbeeld de belastingdienst.
Vragen
Phishingmails vragen bijna altijd om persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden. Geef dit niet! Bedrijven zullen nooit vragen om een wachtwoord of creditcardgegevens.
Wat kan ik ertegen doen?
Phishing is niet te voorkomen, maar zo ben je er zo goed mogelijk tegen beschermd:
Zorg voor een goede virusscanner en een firewall op je computer en zorg dat deze altijd aan staan en up-to-date zijn.
Stel je spamfilter in zodat je ongewenste e-mails niet ontvangt.
Download geen programma’s of bestanden van vreemde of onbekende afzenders.
Beperk het gebruik van openbare Wifi netwerken. Gebruik in plaats daarvan een persoonlijke hotspot of een beveiligd VPN netwerk.
Twijfels over een e-mail? Bel met het bedrijf waar de e-mail (zogenaamd) vandaan moet komen. Gebruik niet het nummer in de e-mail maar zoek de officiële website op via google.
Bankzaken en uitwisselen van gevoelige informatie doe je thuis en niet in een internetcafé of op de Wifi van een restaurant.
Heb je hulp nodig bij het installeren van een goede virusscanner of het instellen van je spamfilter? Lees hier wat we voor jou kunnen betekenen. Meer informatie? In onze cursus leer je meer over veilig en bewust internetten.
Lees verder
Zo kun je phishingmails herkennen
Phishing is een nieuwe manier die internetoplichters gebruiken om jouw gevoelige informatie te achterhalen. Via e-mails en soms telefonisch doet de oplichter zich voor als iemand anders om jouw wachtwoorden, creditcardgegevens of pincode te achterhalen. Lees in onze blog hoe je een phishingmail kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen.
5 tips om veilig te internetten
Even een e-mail beantwoorden, Facebook checken of online de krant lezen. Iedereen wil het internet zo veilig mogelijk gebruiken. Hoe voorkom je dat al je bestanden worden gegijzeld of dat je klikt op een phishing mail? Lees onze tips hoe jij je kunt beschermen tegen virussen en internetcriminelen.
Activeer God mode in Windows 10
Sinds Windows 8 heeft Microsoft ervoor gekozen om het vertrouwde configuratiescherm te splitsen naar 2 interfaces. De meeste gebruikers zijn niet blij met deze keuze. Voor de ene instelling moet je naar het configuratiescherm, voor de andere naar de nieuwe instellingen app. Wat de meeste mensen niet weten is dat Microsoft een verborgen feature heeft om alle instellingen overzichtelijk in één scherm te tonen: God Mode.